Veelgestelde vragen (FAQ)
Veelgestelde vragen (FAQ)
if your question is not answered here. Give it to us!
Meestgestelde vragen
Moet ik mijn fiets zelf nog monteren of wordt deze rijklaar geleverd?
U hoeft zelf niet aan de fiets te sleutelen. Uw fiets wordt in onze werkplaats helemaal rijklaar gemaakt door vakkundige, gediplomeerde fietstechnici. Zij halen de fiets uit de verpakking, zetten de fiets in elkaar, stellen de remmen en versnellingen af, lopen de spaakspanning na et cetera. Daarna wordt, bij een fiets die bezorgd moet worden, het stuur schuin gezet en wordt de fiets gedeeltelijk terug in het karton gestoken, klaar voor transport. Één van onze eigen chauffeurs/monteurs bezorgt de fiets vervolgens 100% rijklaar bij u thuis. Hij verwijdert het karton, monteert de pedalen en zet hij het zadel en stuur op de juiste hoogte voor u, zodat u er direct op kunt fietsen. U hoeft niet te sleutelen en de verpakking van de fiets nemen wij mee!
Kan ik bij jullie een fiets aanschaffen via een fietsplan?
Bij World of Bikes bent u aan het juiste adres om een fiets aan te schaffen middels het fietsplan van uw werkgever. Wat ons betreft zijn alle onderstaande scenario’s mogelijk, maar verschillende werkgevers doen dit op verschillende manieren. Vraag daarom altijd eerst bij uw werkgever na wat de procedure is.
U betaalt zelf vooraf
U bestelt de fiets rechtstreeks bij World of Bikes in de winkel of via de website en rekent deze zelf af. U krijgt van ons een gespecificeerde factuur op naam, welke u kunt inleveren bij uw werkgever, die deze verrekent met u uw brutoloon. Met deze optie profiteert u maximaal van de kortingen die wij bieden, worden er geen extra kosten in rekening gebracht en is er geen extra wachttijd. Omdat de administratie de werkgever relatief veel tijd kost, gaat niet elke werkgever akkoord met deze manier.
Uw werkgever betaalt vooraf
U bestelt de fiets bij World of Bikes in de winkel of via de website en wij sturen de gespecificeerde factuur op naam naar u op per email, zodat u deze kunt doorsturen aan uw werkgever. Op het moment dat uw werkgever de fiets betaald heeft wordt de bestelling volgens de normale procedure verwerkt. Het enige wat u hoeft te doen is tijdens het bestelproces het factuuradres van uw werkgever invullen en zet vervolgens bij opmerkingen dat u gebruik maakt van optie 2 van het fietsplan. Door gebruik te maken van deze optie, worden er geen extra kosten in rekening gebracht en is de eventuele extra wachttijd afhankelijk van de snelheid van de betaling van uw werkgever. Omdat de administratie de werkgever relatief veel tijd kost, gaat niet elke werkgever akkoord met deze manier.
Verwerking via een tussenpersoon (NFP, BFN of FiscFree)
Zoals bij de eerdergenoemde manieren staat aangegeven, levert het verrekenen van tientallen of honderden facturen van individuele werknemers veel administratie op. Daarom kiezen sommige werkgevers voor een derde partij, zoals Nationale Fiets Projecten (NFP), Bedrijfs Fietsen Nederland (BFN) of FiscFree, die hen veel werk uit handen neemt. Deze organisties rekenen een commissie voor iedere fiets die wordt verkocht. Deze commissie bedraagt 15% over de eerste €749,- (dat is maximaal €112,35). Omdat wij onze fietsen tegen zeer scherpe prijzen aanbieden, kunnen wij die 15% niet voor onze rekening nemen bovenop de korting die wij al bieden. Een fiets zal via een tussenpersoon daarom duurder uitvallen. Wij houden hier zelf niets extra aan over, dit is puur een gevolg van de keuze die uw werkgever maakt om het fietsplan uit te besteden.
Als u een fiets bestelt via NFP, FiscFree of BFN, vermeld dit dan bij opmerkingen tijdens het bestelproces en kies voor vooruitbetalen. Het formulier dat u van de werkgever krijgt kunt u per mail of per post naar ons opsturen. Wij nemen dan contact met u op, hoe de desbetreffende formulieren in te vullen. Heeft u vragen over aanschaffen van fietsen met het Fietsplan van NFP, FiscFree of BFN, dan kunt u natuurlijk altijd telefonisch of per email contact met ons opnemen
Op welke fietsen kan ik jullie kortingscodes gebruiken?
Wanneer u een kortingscode van ons krijgt vermelden wij altijd op welke producten de kortingscode geldig is. Fietsen in de categorie 'SALE' 'weekaanbiedingen' en 'tweedehands' zijn uitgesloten. World of Bikes behoudt zich het recht voor om de voorwaarden van kortingscodes voortijdig aan te passen of om kortingscodes te wijzigen of ongeldig te verklaren.
Wat doen jullie bij een kleine/standaard onderhoudsbeurt?
Onderhoudsbeurt standaard elektrische fiets
Controle verlichting
Afstellen van de remmen en versnellingen
Spaken spannen en richten van de wielen
Afstellen naven, trapas en balhoofd
Controle stuurrichting
Smeren van ketting en kabels
Update van de software
Controle van het elektrische systeem (kabels en stekkers)
Onderhoudsbeurt standaard stadsfiets
Controle verlichting
Afstellen van de remmen en versnellingen
Spaken spannen en richten van de wielen
Afstellen naven, trapas en balhoofd
Controle stuurrichting
Smeren van ketting en kabels
Onderhoudsbeurt standaard sportfiets
Controle verlichting
Afstellen van de remmen en versnellingen
Spaken spannen en richten van de wielen
Afstellen naven, trapas en balhoofd
Controle stuurrichting
Smeren van ketting en kabels
Wat doen jullie bij een grote/uitgebreide onderhoudsbeurt?
Onderhoudsbeurt uitgebreid stadsfiets
Controle verlichting
Afstellen van de remmen en versnellingen
Spaken spannen en richten van de wielen
Afstellen naven, trapas en balhoofd
Controle stuurrichting
Smeren van ketting en kabels
Ontvetten en smeren van de ketting en tandwielen
Natrekken alle bouten en moeren
Remmen smeren (rollerbrakes)
Reinigen en poetsen
Onderhoudsbeurt uitgebreid elektrische fiets
Controle verlichting
Afstellen van de remmen en versnellingen
Spaken spannen en richten van de wielen
Afstellen naven, trapas en balhoofd
Controle stuurrichting
Smeren van ketting en kabels
Update van de software
Controle van het elektrische systeem (kabels en stekkers)
Ontvetten en smeren van de ketting en tandwielen
Natrekken alle bouten en moeren
Remmen smeren (rollerbrakes)
Stekkers en contactpunten beschermen tegen weersinvloeden
Accu controle
Reinigen en poetsen
Onderhoudsbeurt uitgebreid sportfiets
Controle verlichting
Afstellen van de remmen en versnellingen
Spaken spannen en richten van de wielen
Afstellen naven, trapas en balhoofd
Controle stuurrichting
Smeren van ketting en kabels
Ontvetten en smeren van de ketting en tandwielen
Natrekken alle bouten en moeren
Remmen smeren/opruwen
Derailleurs demonteren, ontvetten en met vet monteren
Crankstel demonteren, reinigen en opnieuw met vet monteren
Reinigen en poetsen
Waarvoor ben ik verzekerd bij diefstal?
U bent verzekerd voor diefstal van de gehele fiets en van vast gemonteerde onderdelen van de fiets. Hieronder valt ook schade aan uw fiets die is ontstaan:
- Bij een poging tot diefstal
- Tijdens de periode van diefstal.
Wat krijg ik vergoed bij diefstal?
U ontvangt uw schadevergoeding altijd in natura. U ontvangt dus geen vergoeding in de vorm van een geldbedrag. Is uw fiets gestolen? Dan leveren wij een fiets ter waarde van (maximaal) de verzekerde waarde die op uw polisblad staat. Wij verrekenen uw eigen risico en de eventuele afschrijvingsregeling met dit bedrag. Het eigen risico en de eventuele afschrijvingsregeling staan op uw polisblad. Is de gestolen fiets nieuw? Dan vergoedt de verzekeraar de eerste drie jaar na aanschafdatum ook de eventuele waardestijging van een fiets van dit merk en type, boven de verzekerde waarde. Dat doet de verzekeraar tot maximaal 4% van het verzekerd bedrag per jaar. Is de gestolen fiets tweedehands? Dan berekent de verzekeraar de vergoeding op basis van de waarde die uw fiets onmiddellijk voor de gebeurtenis had.
Wat moet ik doen als mijn fiets gestolen is?
Is uw fiets gestolen? Dan moet u zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen vijf dagen na de ontdekking, aangifte doen bij de politie, online of in de plaats waar de diefstal heeft plaatsgevonden. U moet de verzekeraar dan de volgende stukken sturen:
1. Een door de politie opgemaakt afschrift van aangifte (proces-verbaal);
2. Van elk slot alle originele en volledige sleutels of de reeds bij ons bekende kopiesleutel(s), waarvan de nummers overeenkomen met de nummers die bij ons geregistreerd zijn. U bent er zelf verantwoordelijk voor dat de sleutels in goede staat bij de verzekeraar aankomen.
3. De aankoopnota
4. Een volledig ingevuld schadeformulier
5. Alle andere relevante documenten
6. U kunt ons alvast inlichten over de diefstal van uw fiets. Zo kunnen wij uw nieuwe fiets alvast bestellen zodat u zo snel mogelijk weer kan fietsen!
7. Is de vermiste fiets teruggevonden? Dan moet u dat direct aan de verzekeraar laten weten.
Waarvoor ben ik verzekerd bij Casco Compleet (schade en diefstal)?
Diefstal: U bent verzekerd voor diefstal van de gehele fiets en van vast gemonteerde onderdelen van de fiets. Hieronder valt ook schade aan uw fiets die is ontstaan:
- Bij een poging tot diefstal
- Tijdens de periode van diefstal.
Beschadiging: hieronder valt schade aan uw fiets door een aanrijding, een val of een plotseling en onvoorzien van buiten komend onheil.
Wat krijg ik vergoed bij schade?
Is uw fiets beschadigd? Dan vergoedt de verzekeraar de reparatie van uw fiets. De verzekeraar verrekent het eigen risico met dit bedrag. Zijn de reparatiekosten hoger dan het verschil tussen de verzekerde waarde van uw fiets en de waarde van de restanten na de schade? Dan is uw fiets total loss en vergoedt de verzekeraar de schade zoals beschreven staat bij ‘wat krijg ik vergoed bij diefstal?’