De Nieuwe Giant TCR: Het 2021 Model van de Totale Racefiets

Giant heeft hun vlaggenschip helemaal vernieuwd. Net als Porsche doet met hun 911, gaat Giant met de ontwikkeling van hun TCR voor evolutie in plaats van revolutie. Het is inmiddels de negende generatie van de top Giant racefiets en bij elke generatie worden de prestaties weer nét wat aangescherpt. Deze volledig nieuwe Giant racefiets behoudt zijn mooie, klassieke lijnen zonder gekke fratsen maar voegt met het 2021 model méér aero en trapefficiëntie toe aan de toch al lichte en snelle TCR. 

Op het eerste gezicht is de nieuwe 2021 Giant TCR niet dramatisch anders dan de vorige generatie. Natúúrlijk blijft de compacte geometrie met de schuin aflopende bovenbuis, en ook de elegante slanke buisprofielen mogen blijven. Toch is de nieuwe TCR aanzienlijk aerodynamischer dan het voorgaande model, terwijl hij de ‘best-in-class stijfheid-gewichtsverhouding’ levert (hierover later meer). En dat de incrementele verbeteringen werken is stiekem al bewezen: Olympisch kampioen Greg van Avermaet won afgelopen seizoen al de Grote Prijs van Montreal op een speciaal in Olympisch goud uitgevoerd prototype. Maar nu kun jij ook gewoon de nieuwe 2021 Giant TCR kopen!

 

Verschillende versies

Zoals al het geval was komt de nieuwe TCR weer met framesets in drie klasses: Giant TCR Advanced SL, Giant TCR Advanced Pro en Giant TCR Advanced. De TCR Advanced SL heeft de meest geavanceerde carbonopbouw, met lasergesneden carbonswatches die met behulp van robots opgelegd worden en geïmpregneerd met nanotube hars onder hoge druk en hitte tot één geheel versmolten worden. Een geïntegreerde zadelpen maakt een nóg lager gewicht mogelijk en het topmodel staat op een set top-end CADEX wielen. Het basismodel heeft Giant's Overdrive balhoofdbuis, een tapered balhoofd met 1 1/8 inch lager boven en 1 1/4 inch lager onder, wat resulteert in 15% meer torsiestijfheid in de stuurinrichting. De Giant TCR Pro en SL zijn uitgerust met OverDrive2, welke met respectievelijk 1 1/4 en 1 1/2 inch lagers de torsiestijfheid met zelfs 30% verhoogt. Dit zal absoluut voelbaar zijn tijdens all-out sprints, bochtenwerk op het scherpst van de snede of wanneer je staand op de pedalen een berg op stiert. Nieuw voor 2021 is dat het basismodel, de Giant TCR Advanced, nu óók een full carbon voorvork krijgt. Alle drie de frameklasses zijn verkrijgbaar met een aantal verschillende afmontageniveaus van Shimano of Sram en er is keuze tussen velg-of schijfremmen. De bandenvrijheid is vergroot; 32mm voor de Disc versies en 28mm voor de versies met velgremmen. Tot slot zijn alle modellen met een afmontage vanaf Ultegra niveau, met uitzondering van het basisframe, af-fabriek uitgerust met een powermeter. 

 Dat is een hoop informatie. Laten we de belangrijkste specificaties eens overzichtelijk per model op een rijtje zetten; daarna gaan we nog wat dieper in op de technologische innovaties én de geschiedenis van de Giant TCR.

Giant TCR Advanced SL 2021

Giant TCR Advanced SL


Giant TCR Advanced SL 0 Disc
Advanced SL-Grade Composite, integrated seatpost, OverDrive 2, disc
SRAM Red eTap AXS
Quarq DZero power meter
CADEX 42mm Disc wielset

Giant TCR Advanced SL 1 Disc
Advanced SL-Grade Composite, integrated seatpost, OverDrive 2, disc
SRAM Force eTap AXS
Quarq DZero power meter
Giant SLR-1 42 Carbon Disc wielset

Giant TCR Advanced Pro 2021

Giant TCR Advanced Pro


Giant TCR Advanced Pro 0 Disc
Advanced-Grade Composite, OverDrive 2, disc
Shimano Ultegra Di2
Giant PowerPro power meter
Giant SLR-1 42 Carbon Disc wielset

Giant TCR Advanced Pro Team Disc
Advanced-Grade Composite, OverDrive 2, disc
Shimano Ultegra
Giant PowerPro power meter
Giant SLR-1 42 Carbon Disc wielset

Giant TCR Advanced Pro 1 Disc
Advanced-Grade Composite, OverDrive 2, disc
Shimano Ultegra
Giant PowerPro power meter
Giant SLR-1 42 Carbon Disc wielset

Giant TCR Advanced Pro 2 Disc
Advanced-Grade Composite, OverDrive 2, disc
Shimano 105
Giant SLR-1 42 Carbon Disc wielset

Giant TCR Advanced 2021

Giant TCR Advanced


Giant TCR Advanced 1+ Disc
Advanced-Grade Composite, disc
Shimano Ultegra
Giant SLR-2 42 Carbon Disc wielset

Giant TCR Advanced 1 Disc
Advanced-Grade Composite, disc
Shimano Ultegra
Giant PR-2 Disc wielset

Giant TCR Advanced 1 (velgrem)
Advanced-Grade Composite
Shimano Ultegra
Giant PR-2 wielset

Giant TCR Advanced 2 Disc
Advanced-Grade Composite, disc
Shimano 105
Giant PR-2 Disc wielset

Giant TCR Advanced 2 (velgrem)
Advanced-Grade Composite
Shimano 105
Giant PR-2 wielset

 

Een echte Superbike

Om de luchtweerstand zo klein mogelijk te maken, zónder ook maar een gram aan materiaal toe te voegen, zijn alle buisprofielen van de Giant TCR onder de loep genomen en opnieuw gevormd. In tegenstelling tot het overgrote deel van de andere merken bezit Giant zelf haar eigen productiefaciliteiten. Dit stelt Giant in staat om het productieproces zelf naar een hoger plan te tillen. Elk frame bestaat uit zo’n 500 lappen gewoven koolstofvezel. Deze matten worden ter plekke geweven en vervolgens worden de verschillende delen CNC uitgesneden met een laser (in tegenstelling tot het gangbare stansen). De 150 meest kritieke stukken carbon worden uiterst precies opgelegd met behulp van robots; de overige 350 delen worden met de hand opgelegd. Zelfs het in kleur spuiten van de frames is een speciaal proces; het topmodel maakt gebruik van het zogenaamde ‘ThinLine’ verfproces, wat volgens Giant 65 gram gewichtswinst oplevert ten opzichte van de zeven lagen lak die andere Giant fietsen krijgen.

Aero racefiets

Op aerodynamisch gebied kiest Giant niet voor de druppelvorm die je misschien met een aero racefiets associeert. Zo’n langgerekt druppelvormig buisprofiel is in teorie (in de windtunnel, als de wind alléén recht van voren komt) inderdaad het meest aerodynamisch. Maar In de ‘staart’ van de druppelvorm gaat veel materiaal zitten, wat wél meeweegt maar geen structurele functie heeft. Daarnaast zorgt zo’n buisprofiel voor een véél groter zijoppervlak, wat in de praktijk, als de wind níet recht van voren komt, nadelige gevolgen heeft voor de aerodynamica en de handling van de fiets. Giant kiest hierom bij de nieuwe TCR voor een kammtail ontwerp: afgeknotte ellipsvormige buisprofielen met een ronde voorkant en een afgekapte achterkant. Vooral achter de balhoofdbuis is dit goed zichtbaar. Dit geeft het frame consistent een lagere luchtweerstand bij een grotere variatie aan windhoeken.

 

Lichter, stijven én aerodynamischer dan andere topmodellen

Ok, dat de nieuwe Giant TCR beter is dan de oude TCR, dat geloven we. Maar Giant heeft de frameset ook getest tegen concurrenten. In een gestandaardiseerde test bleek de Giant TCR Advanced SL Disc lichter, stijven én aerodynamischer dan de Specialized S-Works Tarmac Disc en lichter, stijven én aerodynamischer dan de Cervélo R5 Disc. Ook was de TCR stijver en aerodynamischer dan de Trek Emonda SLR Disc. De Trek was wel 17 gram lichter, maar was ook meteen met afstand de minst stijve fiets van allemaal.

Het ontstaan van de Giant TCR

Hoe Giant een compleet nieuwe generatie racefietsen inluidde

Eerste generatie Giant TCR Once Mike Burrows

Het verhaal van de legendarische Giant TCR (Total Compact Road) begint in de jaren ’90. In samenwerking met de radicale ontwerper Mike Burrows ontwikkelde Giant een racefiets met een superieure geometrie. Sinds het begin van de jaren ’90 experimenteerde Burrows, bekend van Chris Boardman’s revolutionaire Lotus Type 108 baanfiets, al met het idee van een schuin aflopende bovenbuis. Aan zo'n schuin aflopende bovenbuis zitten veel voordelen: de kleinere voorste driehoek is stijver en lichter, terwijl de eveneens gekrompen achterste driehoek je trapkracht op de pedalen beter naar het achterwiel overbrengt. Ook staat de zogenaamde 'compacte geometrie' een betere fijnafstelling van de zitpositie toe en kan de lange, ver boven het frame uitstekende zadelpen aerodynamisch gevormd worden voor een verminderde luchtweerstand en uit carbon opgetrokken voor een verbeterd comfort. In de wereld van het mountainbiken, die altijd veel meer open heeft gestaan voor innovatie, was dit idee al langer in zwang. Gebaseerd op zijn experimenten met baan- en tijdritfietsen met een klein frame en een lange, aerodynamische zadelpen, nam Burrows een mountainbike frame en verbouwde deze met 28 inch racefiets wielen: de blauwdruk voor de toekomst. Maar om de theorie waar te maken moest het in de praktijk bewezen worden. Met ingang van 1998 nam Giant de sponsoring van topwielerploeg ONCE over en zette de renners op de gloednieuwe aluminium TCR. In één klap zag de rest van het peloton er met hun horizontale bovenbuizen retro uit, terwijl ze links en rechts ingehaald werden door de geelzwarte racemachines van Giant. En nu, ruim 20 jaar na de introductie van de TCR, is Giant niet meer weg te denken uit het prof peloton. Renners van historische ploegen als T-Mobile en Rabobank hebben talrijke overwinningen geboekt op Giant TCR’s, en niet te vergeten Tom Dumoulin’s geweldige overwinning in de Giro d’Italia.

De tijdlijn van de Giant TCR

1997 De eerste productie Giant TCR is een feit. 2008 Mark Cavendish (Columbia-Highroad) wint vier Tour-etappes op zijn vijfde generatie TCR.
1998 De TCR debuteert in de Tour de France bij Team ONCE. 2009 Denis Menchov (Team Rabobank) wint de Giro d'Italia op zijn TCR.
2002 De eerste full carbon Giant TCR debuteert in de Tour. 2017 Tom Dumoulin (Team Sunweb) wint de Giro d'Italia op zijn TCR.
2004 De derde generatie TCR debuteert bij de T-Mobile ploeg in de Tour, waarna de ploeg drie jaar op rij het ploegenklassement wint. 2019 De profrenners van CCC Team testen het prototype van de negende generatie Giant TCR.

counter free