DE BESTE E-BIKES TOT €2500

In deze blog vergelijken we 3 elektrische fietsen in het prijssegment tussen de 2000 en 2500 euro. De Gazelle Paris C7 HMB, De Giant Entour E+1 en de nieuwe Sparta c-Ready Energy F7e Belt.

De Gazelle Paris C7 HMB (Vanaf €2149*,-)

VOORDELEN:

  • Voorvorkvering
  • Rustige en stille motor met krachtmeting
  • Fijne rechtop zittende houding
  • In alle maten verkrijgbaar

NADELEN:

  • Komt kracht tekort bij heuvels
  • Hard zadel
  • Geen zadelvering
  • Lasnaden zijn zichtbaar op het frame

Deze fiets is al een aantal jaren op de markt en erg succesvol. Dit succes is te verklaren doordat de Paris één van de goedkoopste fietsen is die is uitgevoerd met een Bosch middenmotor. De Bosch Active Line motor geeft een rustige ondersteuning en voelt goed aan wat de gebruiker wil met de fiets. De motor genereert een kracht van maximaal 40nm, dit is voldoende voor mensen die voornamelijk vlakke stukken fietsen. De Gazelle Paris is daarnaast een echte stadsfiets en zit goed rechtop, iets wat de gemiddelde fietser in Nederland als prettig ervaart. De Hydraulische velgremmen zijn goed te doseren en zorgen ervoor dat de fiets snel tot stilstand komt mocht dit nodig zijn.

Het frame van de Gazelle Paris voldoet aan de strenge kwaliteitseisen die Gazelle aan zijn frames stelt. Aan de afwerking van het frame is echter minder aandacht besteed. Het frame is gelast en de lasnaden zijn goed zichtbaar. Het zadel op de fiets is vrij hard, deze kan gelukkig eventueel worden vervangen.

eze fiets is geschikt voor iemand die naar zijn werk wil fietsen of in het weekend een stukje wil toeren en niet te veel geld uit wil geven aan een fiets. De fiets is minder geschikt voor de mensen die vaak lange stukken fietsen vanwege het gebrek aan comfort, daarnaast is de fiets ook niet de eerste keus voor mensen die veel bruggen of heuvels tegenkomen in hun rit.

Bekijk de fiets hier

De Giant Entour E+1 (Vanaf €2249*,-)

VOORDELEN:

  • Ergonimische handgrepen
  • Krachtige sportieve motor met krachtmeting
  • Kleurenscherm
  • Voorvork- en zadelvering
  • Automatische ondersteuningsstand

NADELEN:

  • Te sportief voor sommige fietsers
  • Scherm is klein
  • Maatvoering gaat voor het damesmodel maar tot Large (55cm)

De Giant Entour is ook al even op de markt maar heeft in de afgelopen jaren wel wat vernieuwingen gekregen. De fiets is een wat sportievere stadsfiets voor alledaags gebruik. De Nieuwe Syncdrive Core middenmotor is een stuk stiller dan zijn voorganger en met zijn 50nm kracht ook veelzijdig in gebruik. De kracht van de motor is voldoende om ook een brug of heuvel makkelijk op te rijden. De zithouding van de fiets is instelbaar maar is ten alle tijden wel wat sportiever dan die van de Gazelle Paris. Het zadel is comfortabel en de fiets is standaard uitgevoerd met een zadelvering.

De fiets is uitgerust met het RideControlDash kleurenscherm, dit scherm is mooi maar kan voor sommige mensen slecht afleesbaar zijn. Voordeel is wel dat door de kleuren je altijd kan zien in welke stand je rijdt. Het scherm is ook eenvoudig via Bluetooth te verbinden met je telefoon. Dan kun je van alles instellen en zelfs navigatie zien!

Deze fiets is geschikt voor iemand die waar voor zijn geld zoekt en houdt van lekker sportief fietsen voor werk en/of vrije tijd. Er zijn weinig zaken waar echt op bespaard is bij deze fiets. Iemand die een rustige fiets zoekt kan beter verder kijken.

Bekijk de fiets hier

De Sparta C-Ready Energy F7E Belt (Vanaf €2199*,-)

VOORDELEN:

  • Sterke fiets
  • Motor ondersteunt zonder kracht te zetten
  • Riem zorgt voor weinig onderhoud

NADELEN:

  • Geen vering
  • Beperkte info op schermpje
  • Stuurt zwaar door motor in het voorwiel
  • Onnatuurlijk fietsgevoel

De Sparta c-Ready Energy F7e Belt is een stevige fiets die eind 2022 is gelanceerd voor het modeljaar 2023. Het is een stevige fiets zonder al te veel luxe. De fiets is in tegenstelling tot de Paris en Entour uitgevoerd met een voorwielmotor. Het voordeel van deze motor is dat er geen krachtsensor in zit, hierdoor hoef je geen kracht te zetten om de motor aan het werk te krijgen. Zolang je maar trapt geeft de motor ondersteuning. De fiets is uitgerust met een riem in plaats van een ketting, dit geeft voordelen in het onderhoud, de riem gaat namelijk langer mee dan een ketting.

Er zitten ook nadelen aan een voorwielmotor. Het stuur wordt zwaarder door het gewicht van de motor, de fiets voelt minder natuurlijk aan door het gebrek aan een krachtsensor en de motor geeft maar 28nm kracht. De fiets is daarom niet geschikt voor het gebruik in heuvelachtig gebied. Mocht je zonder acculading komen te zitten geeft de motor in het voorwiel weerstand, hier heb je met een middenmotor geen last van. Het schermpje op de fiets geeft alleen aan hoe hard je rijdt, hoeveel acculading er nog is en in welke stand de ondersteuning staat. Zaken als de totale km stand of een dagteller zijn niet zichtbaar op het scherm.

Deze fiets is uitermate geschikt voor kinderen die moeten fietsen naar school en hun fiets in een drukke fietsenstalling zetten. Voor volwassene is de fiets uiteraard ook geschikt, hierbij komt de fiets het beste tot zijn recht bij stadsgebruik. Voor langere afstanden en gebruik in de heuvels is de fiets niet geschikt door het gebrek aan comfort en de lichte motor.


*Prijswijzigingen voorbehouden